Het waren vooral de vaste klanten, niet zelden met een gokverslaving,  waar Holland Casino in het verleden winst op maakte. Volgens interim-topman Willem-Jan van den Dijssel was 10 procent van de klanten goed voor 90 procent van de omzet.

Sinds 2007 is het gokbedrijf juist 25.000 vaste klanten kwijtgeraakt, zo meldt het Financieele Dagblad.

Volgens van den Dijssel is een striktere toepassing van het beleid om gokverslaving en witwassen te bestrijden hier wellicht de oorzaak van. Daarom wil het bedrijf nu een nieuwe weg in slaan om vaste klanten terug te krijgen. Dit houdt in: stoppen met entertainment en meer focus op het aanbieden van kansspelen, zo staat in een verslag van een bijeenkomst afgelopen zomer in Venlo. Dat verslag isc onder personeel zomer, ondernemingsraad  en vakbonden verspreid en nu in handen is van het FD.

Doorgeslagen anti-gokbeleid

Van den Dijssel zegt tegen het FD: “Wellicht zijn we de afgelopen jaren doorgeslagen in ons beleid ten aanzien van gokverslaving, antiwitwassen en kledingvoorschriften. We hebben mensen letterlijk weggejaagd, maar ook laten vallen. Gasten die door PBK (antiverslavingsbeleid) weg moesten, zijn elders zonder controlemiddel gewoon verder gaan spelen. In gokhallen, maar ook online.”

Holland Casino wil deze gasten nu intern begeleiden. Verder wil Holland Casino in 2015 ook online gokken aanbieden en het CAO versoberen. Het bedrijf staat nu onder curatele van banken en moet 150 banen schrappen.

Verlies door incidentele klanten

De incidentele klanten die Holland Casino lokte met entertainment en andere marketingacties, waren juist niet winstgevend voor het bedrijf. Het FD meldt dat Holland Casino op deze gasten juist een verlies leed van 20 euro per gast. Uit nieuwe cijfers blijkt dat deze gasten gemiddeld 20 euro per bezoek besteden, maar dat het bedrijf 10 euro per gast kwijt was om ze naar binnen te lokken en nog eens 30 euro aan 'normale kosten' per gast.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl